mix

Спомен за багдадски затвор.

Posted on: 11.03.2009

Вчера ровейки нещо в мазето прегледах няколко мои стари бележници от време оно, когато съм си водил бележки за срещи и и разни събития. Та попаднах на бележки правени през 1984 година от четенето на някакъв доклад за печално известния затвор в Абу Грейб по времето на Садам Хусейн. Покрай този затвор съм минавал десетки пъти пътувайки я към багдадската митница, я към кампа на СО „МАТ“. Външният наблюдател оставаше с впечатление, че това една обикновена казарма, където войниците винаги се занимаваха с някакъв спорт. С тези бележки нямам намерение да ви запознавам, защото те не са за нормалния човешкия разум. Но те ми напомниха за един случай няколко месеца по късно.

Една сутрин, един от българските спортисти-треньори по тенис , рано, рано ме потърси в къщи. По това време много отбори на Ирак имаха български треньори-консултанти. Разтревожен тенесиста ми съобщи, че еди кой си треньор / не бих искал да му споменавал името/ по борба не се прибирал през нощта. По такива въпроси ноу- хау-то е да се пусне нота да МВнР с искане да се издири човека. Така и направихме. След три дни получихме отговор с молба да посетим еди – кой си затвор и да си го вземем. Посланикът ми нарежда и аз да отида и да го взема от затвора. Вземам секретарката на посолството, умна, красива, тъмнокожа и влюбчива иракска мома, обяснявам задачата и тръгваме. Пристигаме до затвора, е не е Абу Грейб но прави впечатление със старинността си, износеността си и мръсотията. Секретарката си знае работата, още повече,че е сътрудник на органите на сигурността. Директора на затвора бързо ни приема. Пием чай и разговаря ме си като роднини- за семействата, децата и битовите проблеми. Искам да погледна през прозореца гледащ към двора на затвора. Получавам разрешение. Дворът е огромен като футболно игрище. По дължина на това поле са построени килии но без врати, а покривите са от обикновени пластмасови вълнисти плоскости. По късно научих, че във всяка килия има по шест човека, а пода е покрит с дюшеци не сменяни от поне десет години . На всяка пътека е поставена глинена делва с вода и ламаринено канче завързано с канап. При тези високи температури на въздуха, тези делви са много подходящи-водата се просмуква през глинената делва, изпарява си и се получава адиабатичен процес на охлаждане. Секретарката, под мое въздействие,  става нетърпелива и скоро си вземаме довиждане с директора и се отправяме към изхода на затвора. Там ни чака нашия човек-много заслужил борец, но посърнал и дори аз мога да му приложа някоя сърма. Качваме то в колата. Мирише на развалена херинга. Отиваме до апартамента му. Давам му почивка да изпуши една цигари и глътка-две уиски и в банята. Докато се къпи секретарката ми обяснява, че той се е признал за виновен и е подписал някакъв протокол. След време, голиата борец, се връща обръснат, къпан и щастлив. Обяснява, че решил да си купи тъмни очила, полароид. Като се разбрали за цената с продавача, нашия човек предложил да плати с долари, получил се спор за курса на долара, а в офиса на магазина бил приятеля на продавача-ченге. Та бореца бил туширан, качен на кола и в затвора. Питам го защо е подписал протокол на арабски език, без да знае съдържанието, а той ми отговаря, е неговия отговор не мога да го забравя: „ Този гдето ми поднесе протокола да го подпиша, беше поне 120 кг. и да знаеш, през цялото време ме гледаше така яростно, а мустака му през цялото време потреперваше“ и хванал горната си усна ми показва как трепери един мустак. Питам го, ти от мустака ли се уплаши, „да“ той ми отвръща.

Преди 4-5 години тоя борец го срещнах на Плиска. Прегърнахме се, а той, без да му напомням ареста, започна да ми говори колко е бил смел и колко героично се е държал в затвора. Явно, нова версия за масата в кръчмата. Егати бореца-герой.

PS. На арабски затвор=калабуч.

 

Етикети:

Вашият коментар

