mix

Как другите възпримат лицата ни.

Posted on: 26.08.2008

 

При моите посещения в Китай, нашият представител в Пекин,като правило, се обаждаше на референта за България в китайското МВТ за нашето посещение. Програмата беше ясна- получавахме покана за ресторант на патица по пекински. Четирима китайци и двама българи се събирахме в отделна стая, от тях оризовата водка, патицата и десерта, от нас българското червено вино. Китаеца-домакин ме канеше да седна до него и винаги си разговаряхме на руски. Той беше учил в СССР. Та в един от тези разговори за някакво приключение в Москва, той вметна, че ние белите му приличаме в лицето на птици. Не исках да го поставям в неудобно положение т.е да го питам аз на коя птица му приличам, но от тогава, разговаряйки с китаец имах едно на ум, че ме свързва с някакво пернато.

Този спомен почти се беше изтрил от паметта ми, но миналата седмица прочетох статия в списанието PloS ONE. Учените от Университета в Глазгоу са установили, че при въприятие на лицето на друг човек белокожите европейци и жълтокожите азиатци използват различни стратегии. На участниците в експеримента се слагало специално устройство, позволяващо да се проследи траекторията на движение на очите при възприятие на човешкото лице показвано на компютър.

Анализа на движението на очите показал, че европейците приимуществено разглеждали очите и устата, и по този начин определяли особеностите на лицето, докато азиатците гледали главно в центъра- в областа на носа. По този начин те възпремали човешкото лице като цяло, в общ план. По мнение на изследователите, това различие не се определя генетически, а се формира на основа на социалния опит, придобиван в хода на развитие в условията на определена култура.

Внимание, китаеца ви гледа в зоната на носа. Махайте косъмчетата в носа и мъха под носа.

5 Коментари to "Как другите възпримат лицата ни."

Я, колко интересно! Ще почна да гледам японците наоколо в носа – дано така по- лесно ги разпознавам. В нашия квартал има много японци. И трябва да си призная, понякога, при някои личности не съм сигурна кой кой е, дори когато ме поздравят (тоест уж се познаваме…).

Наскоро забелязах, че доста от космите ми изникващи от вътрешността на носа са побелели… Това дали ще се възприеме добре от страна на китаеца… един вид мъдрост?

Интересно ще бъде на каква птица оприличават всеки от нас. За нас със сигурност не е приятно.
Но и нашето популярно определение „жълти“ или „черни маймуни“ не би им било приятно. Пък и ако ни попитат на каква маймуна точно оприличаваме конкретния човек – не бихме отговорили смислено.

Мисли, да си призная и аз не ги различавам много,много.

Емин, побеляването на космите на носа говори за кахърност на органа. Да не би да го подлагаш на изпитание?

Нели, аз не казвам, че всички китайци ни оприличават на пернати. Вероятно, по-големите ни носове и ококорени очи, предизвикват в тоя китаец такава асоциация.

Да, разбирам. но пък аз скоро се спречквах с мой познат на тема „черна маймуна“. Сигурно затова съм видяла нещо, което всъщност го няма в текста ти.

Вашият коментар

