mix

Успение Богородично.

Posted on: 15.08.2007

images.jpgДнес е Успение Богородично или както го нарича народа- Голяма Богородица и Голяма Черква. Православната църква  отбелязва смърта на Божията Майка. Култа на Богородица е един от най- разпостранените у българите. Голяма Богородица е празник, честван главно от жените , и то неотродилите се. На празничната литургия в църквата се отнасят от първите прибрани плодове, за да ги освети свещеникът.Раздават се за здраве и мъртвите.

На всички Марии и Марийки ЧИД.

15 Коментари to "Успение Богородично."

„Да нямаш други богове освен мене. Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята!“

Май тъй беше, а?

Този цитат от Стария Завет е причината за възникване на иконоборчеството /иконоклазма/ през VІІІ-ІХ във Византия. Други противници на иконите:
-Карл Велики и съборите в Франкбург-794 г. и Париж-825 г.
-Богомилите Х-ХV век.
-Калвинистите които вдигат иконоборческото въстание през 1566 г. което прераства в първата буржуазна революция.
-Толстоистите.

хех, на краставичар краставици ще продаваш 🙂

Култът към Богинята майка е много древен, езически още, сигурно си запознат и с това. По-късно успешно е вплетен и в християнската религия.

@Вера.Култът на Богородица е проникнал дълбоко в религиозния живот и обредноста.Върху нейния слажен образ се наслагват различни елементи. Едни я смятат от типа на великите богини-майки; други виждат приемственост между Богородица, славянските рожаници и античната богиня- покровителка на брака и родилките Артемида.

Тъй си е – отколе си има глупости на търкалета за всички малки душички, търсещи упование във „висшите сили“.

Всеки търси и намира някакъв вид упование. Всеки решава за себе си, разбира се, но аз избягвам да обиждам упованията на хората.

Винаги съм се чудел, защо големите физици, колкото по-навътре влизат в изучаването на материята става по-религиозни.

Ами старческа сенилност, предполагам 🙂

Сега сериозно – има голяма разлика в това да признаваш съществуването на висша сила и това да се уповаваш на нея да ръководи живота ти.

Приемеш ли съществуването на висша сила, трябва да и дадеш име, дадеш ли име-започваш да и се молиш и искаш прошка. Молитвата и разкаянието е нещо като психоанализ но do it yourself.
Аз не съм срещал хора, които се уповават на висщата сила да им ръководи живота т.е не съм срещал свети хора.

Това, че приемеш ли съществуването на висша сила започваш да й се молиш и да искаш прошка е сред най-големите безсмислици, които съм чел някога.

Това твърдение може да ти се стори прекалено силно, ако си от религиозно семейство и автоматично свързваш идеята за висша сила с Бог, религията и т.н. но на мене тия неща са ми абсолютно непонятни.

Дори да приемем съществуването на някаква сила или разум, който е отвъд възможностите ни за разбиране и осмисляне, аз изобщо не мога да си представя, че тази сила/разум по някакъв начин да е подобен на нас, хората, да има някаква връзка с действията ни дори, камо ли пък да „изисква“ да му се молим и искаме прошка?!? Що за глупост – все едно микробите по ръцете ти да те молят да не ги измиваш…

Явно не обмисляш това което съм написал.
Моите и твоите предци преди 40 000 години са предприели едно дълго пътешествие, вероятно от платата на Етиопия. Сега ги наричаме Номо Sapies.Те са имали своите богове. По пътя към нови земи,който вероятно е продължил 2-3 хиляди години, те създали нови богове. Когато пристигнали на Балканския полуостров, те се сблъскали с неандерталците. Вероятно битки, съвокупления и т.н ,но последните измряли. Пак нови богови-добри и зли. И това продължило поне 35 хиляди години.Едни приели християнството, други исляма,други станали атеисти, протестанти, католиции т.н. Аз съм атеист ,но подчертавам , не войнстващ атеист.
През 1959- 1960 г.като студент в ТУ-София, много искаха да ни направят такива. На всеки Великден имаше призиви от секретарите на ДКМС да се съберем пред храма „Александър Невски“ и да богохулстваме срещу миряните с освиркания. Един от тези секретари, по-късно, изживя голяма трагедия и влезе в лоното на църквата.Добре знам, че човек трябва да изживее някоя трагедия и да се обърне към бог с молитва и разкаяние. Слава богу, не съм изживял голяма трагедия в моя дълъг живот.
И още веднаж, не съм войнстващ атеист и никога не бих казал“ да се молиш и да искаш прошка е сред най-големите безсмислици, които съм чел някога“. Просто дай да уважаваме вярата на хората пък била тя православна , католическа, протестанска, арменска, коптска, мюсюлманска, юдейска, будиска, индуиска и т.н.

Не си ме разбрал. Не съм казал, че да се молиш и да искаш прошка е безсмислица. Казах, че са безсмислица твоите думи: „Приемеш ли съществуването на висша сила, трябва да и дадеш име, дадеш ли име-започваш да и се молиш и искаш прошка“

Нямам нищо против хората, които се молят на висшите сили – нека го правят, макар да го смятам за признак на слабост. Против съм да твърдиш, че всеки, който признава съществуването на висша сила във вселената започва да й се моли и да й иска прошка.

Разбирасе, никога не съм твърдял “ че всеки, който признава съществуването на висша сила във вселената започва да й се моли и да й иска прошка.“ Има много изключения, което потвърждава правилото, още повече ,че аз говорих за минали времена. Сега е времето на Индиго Поколението.

Вашият коментар

